mandag, april 17, 2006

Velkommen til lovfortolkning for dummies

En av siktemålene jeg hadde da jeg opprettet denne bloggen var å skrive om juridiske spørsmål, da det etter hva jeg kan se er svært få jurister som blogger om juss.

Jeg har derfor bestemt meg for å skrive en artikkelserie om lovfortolkning for dummies. Dette er ment å være en grunnleggende innføring i den rettskildelæren juristene benytter for å løse juridiske problemer. Målsetningen er at vanlige folk som ikke er jurister skal få en grunnleggende innføring i hvordan de kan finne frem til en mest mulig korrekt fortolkning av en lovbestemmelse de står ovenfor. Det er nemlig sjelden nok å lese bare loven, for å fastslå innholdet av en rettsregel. Samtidig er ikke lovtolkning noe hokus pokus heller.

Forfatteren er ferdig utdannet jurist våren 2006. Denne artikkelserien er kun ment som liten innføring og hjelp for folk som ønsker å finne ut mer av lovverket. Det er viktig at står du ovenfor viktige juridiske problemer, vil det ofte være riktig å kontakte en jurist. Artikkelforfatteren påtar seg heller intet ansvar for hva du måtte benytte innholdet på disse sidene til. Dersom du har konkrete spørsmål til det jeg skriver, kan du kontakte meg på todolan77@hotmail.com.

Les videre:
Lovfortolkning for dummis - del I

Kommentarer "Velkommen til lovfortolkning for dummies"

 

Anonymous Anonym sier... (12:33 a.m.) : 

Ikke for å få gratis råd. Mer for morroen.

Tror du dette er ulovlig:
http://forum.r-b-v.net/viewtopic.php?t=341

Jeg kårer altså månedens idiot.

:-)

Arild Holta.

 

Blogger ToDolan sier... (7:31 a.m.) : 

Nei så lenge du holder deg til en offentlig uttalelse hun har kommet med, og brukere karakteristikken idiot, så er du nok ganske trygt innefor hva som er tillat.

Hvis du begynner å bruke sterkerer ardjektiver vil situasjonen kunne være annerledes.

 

Blogger Anja sier... (10:56 p.m.) : 

Jeg er dummie, og har av en eller annen merkelig grunn forvilla meg inn på jusstudiet, så innføringa di i juss er et kjærkomment tiltak. :)

 

legg igjen en kommentar