onsdag, januar 18, 2006

La staten ta over barna

Dagsavisen har i dag en artikkel om at Øystein Djupedal ønsker døgnåpne barnehager. Nå skal ikke jeg innta en ”stopp verden, jeg vil av holdning”, men det er all grunn til å stille spørsmål om hvor langt det offentlige skal gå i legge til rette for at foreldre ikke skal ta ansvar for egne barn. Selvfølgelig er det enkelte eneforsørgere som jobber skift, men det er ingen grunn til at ikke bedriftene selv kan lage barnepassordninger for dette, hvorfor skal det offentlige blandes inn? Skal maksprisen også gjelde for nattbarnehager?

Dette er en utvikling vi har sett i lang tid, hvor foreldrene ønsker mindre og mindre å ta det ansvaret det faktisk er å sette et barn til verden. I dag vil det i 99,9% av tilfellene være et bevisst valg å fullføre et svangerskap. Men hvorfor skal ikke folk som tar dette valget også måtte ta det ansvaret det innebærer. Det er ikke for mye forlangt at man slakker ned noe på selvrealiseringsbehovet og karrierejaget en periode hvis man får barn. Det å bli foreldre forplikter faktisk. Kanskje burde Djupedal heller dra strikken enda lenger og foreslå å opprette offentlige oppvekstinstitusjoner hvor barna rett og slett flytter inn. Slik kan de få tilsyn av pedagogene som tydeligvis er bedre oppdragere enn foreldrene selv. Og foreldrene kan besøke barna sinde når det passer inn i selvrealiseringsplanene sine…

Og ja jeg sitter høyt på min pidestall og nyter singeltilværelsen.

Kommentarer "La staten ta over barna"

 

Anonymous Anonym sier... (1:02 p.m.) : 

Jeg er selv far, hjemmeværende sådan, og jeg ville ikke bytte det mot all karriere i verden. Å være hjemme med guttungen på snart 2 år er mye viktigere for meg enn en eventuell karriere.

Men når det er sagt så vil jeg henstille deg om å ikke komme med slike forslag om at staten skal ha ansvaret for barnet offentlig. Det kan faktisk hende at Djupedal synes det er et godt forslag... :O)

 

Blogger ToDolan sier... (1:02 p.m.) : 

huffameg, det er sant. vil jo ikke at Djupis skal få flere gale ideer :-)

 

Blogger VamPus sier... (1:48 p.m.) : 

Her er VamPus ganske ambivalent - hater staten, men er også sterkt mistenksom til barn.. Kanskje de fortjener hverandre? Barnehageøy på Bjørnøya?

 

Anonymous Anonym sier... (2:42 p.m.) : 

Selvfølgelig skal folk ta ansvaret for sine egene barn, men nå er det jo også slik at sammfunnet er avhengig av at det fødes barn :) oppvoksende slekt osv.

Jeg synes det er helt greit at sammfunnet legger til rette for at folk skal få barn istede istede for å la være eller utsette det til "alt passer perfekt".

En annen ting er at når bedrifter i større og større grad vil at folk skal jobbe utenom normalarbeidsdagen så er det bedriftene som bør betale for barnepasset

 

Blogger ToDolan sier... (3:45 p.m.) : 

VamPus, Det synes jeg er det beste forslaget jeg har hørt på lenge!

 

legg igjen en kommentar